Toki konut alımındaki 0,49 oranı faiz mi? İsmailağa’nın açıklaması

Konu ile alakalı İhsan Şenocak Hocaefendi’nin de ayrı bir bakış açısı var ancak İsmailağa’da bir fıkıh heyeti var ve İhsan Hoca’nın şüphelerini de giderecek açıklamalar yapılmış. Bu noktada hocaların görüşüp istişare ederek ortak bir fetva yayınlamaları hayırlı olur.

   İsmailağa, Diyanetin verdiği fetvadaki gerekçeleri kabul etmemekle beraber bu oranın neden faiz olmadığını yetkililerle yaptıkları istişareler neticesinde netleştirerek kamuyu açıklaması yaptı.

İşte o açıklama:

TOKİ 100 bin Sosyal Konut Projesine başvurunun caiz olduğuna dair, İsmailağa Fıkıh Kurulu tarafından daha önce bir video yayınlanmıştı. Başvuru döneminde, TOKİ’nin bilgilendirme metninde yer alan “Satış fiyatının %10’u peşin (Başvuru bedeli düşüldükten sonra kalan tutar), kalan tutarın tamamı aylık % 0.49 oran ve 240 ay vade ile sabit taksit ile ödenecektir. (T.C. Ziraat Bankası A.Ş. / T. Halk Bankası A.Ş. / Katılım Bankaları tarafından konut alıcılarına kredi kullandırılacaktır.)” ifadelerinin sıklıkla yanlış anlaşıldığı tespit edilmiştir. İşbu yanlış anlaşılmalar ve konuyla ilgili ihtisası olan veya olmayan hemen herkesin yorumları sebebiyle terettüp ettiğini düşündüğümüz sualler ve ortaya çıkan bilgi karmaşası üzerine bir başka açıklamaya ihtiyaç duyulmuştur.

İsmailağa Fıkıh Kurulu olarak, TOKİ’nin daha önceki projelerine fetva vermeyip 100 bin sosyal konut projesine neden fetva verdiğimize dair pek çok soru gelmektedir. Özellikle “%0,49 oranlı kredi” ifadesi üzerinden çeşitli sorular hatta eleştiriler yöneltilmektedir.

Şu husus özellikle bilinmelidir ki; İsmailağa Fıkıh Kurulu’nun herhangi bir şekilde faize cevaz vermesi asla söz konusu değildir. Hatta şüpheli şeylere dahi fetva vermemekteyiz. Fıkıh kurulumuz, zor fetva veren, bu konuda hassas davranan bir kurul olarak temayüz etmiştir.

İsmailağa Fıkıh Kurulu olarak, Diyanet’in fetvasının aksine, enflasyon oranının altında olsa dahi, reel faiz söz konusu olmasa bile akit esnasında şart koşulan herhangi bir fazlalığa câiz dememiz mümkün değildir. Enflasyon oranında faiz konusunda İmam Ebû Yûsuf Hazretlerinin kavlinin de yanlış anlaşıldığı kanaatindeyiz. Dolayısıyla, ortaya sürülen bu tür gerekçe ve misalleri kabul etmemekteyiz. İmam es-Serahsî’den getirilen, tüzel kişiliğe sahip kurumlar arasındaki borç alışverişi üzerinden öne sürülen itirazlar ise konuyla ilgisi bulunmayan itirazlar olup farklı bir alana taallûk etmektedir.

100 bin Sosyal Konut projesiyle ilgili fıkhî değerlendirmelerimizi yaparken, yönetim kurulu seviyesinde görevlilerle bilgi edinme hakkımız kapsamında gerekli bilgileri talep ettik ve çekincelerimizi belirten sorular yöneltip cevaplar aldık. Dayandığımız hususlar, tamamen yetkililerin verdiği bilgilere göredir. Birincil kaynaklar dışındaki bilgilerden yola çıkarak asla fetva vermemekteyiz. Kurumsal işlemlerde, şahısların beyanlarına göre değil; kurum yetkililerin beyanlarına ve ulaşabildiğimiz durumlarda resmî sözleşmelere göre değerlendirme yapmaktayız.

İşleyişle ilgili özellikle şu hususların bilinmesini isteriz: Proje kapsamında gerçekleştirilen işlemde, sözleşmede sadece TOKİ ve konut için başvuru yapan kimseler muhataptır. Ziraat Bankası veya Halkbank ise sadece tahsildardır. Bankalar tarafından TOKİ’ye herhangi bir ödeme veya toplu ödeme yapılması söz konusu değildir. Bankalar, akdin dışında sadece tahsilat işlemleri işin cüzi bir işlem ücreti alacaktır. TOKİ, konutları kendi parasıyla yapmakta ve ev ücretini vade oranında “%0,49” ile çarpıp akit anında tek fiyat olarak belirledikten sonra ödemeleri o plâna göre almaktadır. Bu işlemde kesinlikle faiz yoktur.

Konuyla ilgili olarak sıkça gündeme getirilen sorular şunlardır: Kredi verme durumu söz konusu değilse, insanların bankalara yönlendirilmesinin sebebi nedir? Bilgilendirme metninde “%0,49 kredi” ifadesinin kullanılmasının sebebi nedir? %0,49 oran kredi faizi mi yoksa vade farkı mıdır? TOKİ kredi kullanmayacaksa, bu finansmanı nereden sağlayacaktır? Proje kapsamında kaç sözleşme yapılacaktır? Faizli bir işlemde faiz olmadığını söylemek onu helâle çevirir mi? Faizsiz işlemlerde “kredi” ya da “faiz” ifadelerinin kullanılması o işlemleri haram kılar mı? Faizli bankayla işlem yapmak doğru mudur? Belirttiğimiz soruların ve konuyla ilgili akla gelebilecek daha birçok sorunun cevabı detaylı bir şekilde videomuzda yer almaktadır.

PAYLAŞ

15 YORUM

  1. Avatar

    Bu konu son derece enteresan bir hal aldı desem yalan olmayacak. Güvenilir mahiyetteki kişi ve kurumlar bu konuda farklı görüşe sahip durumdalar. Ancak işin güzel tarafı hiçbir kimse veya kurum kendisi gibi düşünmeyen karşı tarafı rencide etmiyor, yerin dibine batırma ve cahil gösterme gayretine girmiyor. Görüşü doğru olanın da, hatalı olanın da sevap alacağı bildirilen türden bir kapışma yaşanıyor sanki, ancak edep dairesinde.
    Ben şöyle düşünüyorum: Konu sıkıntılı ve tehlike arz eder vaziyette. Merhum Ö.N.Bilmen tefsirinde “tehlike arz eden durumlarda tehlikenin yakınından geçmemek en doğru olandır çünkü ayağın kayma riski bulunmaktadır” der. Bu nedenle hayati bir zaruret yoksa bu işten uzak durmak en faziletli olan davranıştır. Ancak şükürler olsun Rab’bime bize bir ev bahşetti. Başımızı sokacak bir evimiz olmasaydı TOKİ’nin bu kampanyasına bulaşır mıydım, bulaşmaz mıydım emin değilim. Düşünüyorum da, aksi görüşlere rağmen cemaatinizin bu fetvasından sonra muhtemelen bodoslama dalardım, çünkü bunun vebali size ait.
    Selametle.

  2. Avatar

    Haram olan bir şeye helal ; helal olan bir şeye de haram denir mi? gerekli açıklamalar yapılmış vidyoda. Finansman kurumlarında olduğu gibi toki nin bazı muameleleri helal,bazıları haram. Hocaefendi ninde yaptığı açıklamalar doğrultusunda fetva söylendi. bu hususda sadece internette araştırma yapıp konuşmamak lazım. bu hususta konuşmak isteyenler toki nin yönetim kadrosundan kişilerle konuşmalı,çapraz sorgular sormalı,akitte geçenleri kelime kelime incelemeli. şayet kendisi fıkıh ilminde mahir ve bu hususta icazet ehli ise konuşmalı yoksa susmalı.
    Yorumlarda bahaneler söylenmiş. ne kadar ilminiz ve maharetiniz varda konuşuyorsunuz. adamlar ömrünü ayırmış buna. klavye hocağını bırakmalı insanlar. bilgin yoksa susmayı öğrenmeli. hele de din işinde. haram a helal demek adamı küfre götürür. helal bir şeyede haram demek insanı küfre götürür. şuan Mevla Teala hesabını sormuyor diye ağzına geleni söylememek lazım . çünkü hesabını ALLAH-u Teala soracak. Bilmiyorsan bilene soracan. sen, keyfin gelince ömer nasuhi bilmen in ilmihalini okuyacan ama ömrünü fıkıha vermişlere laf atacan. kaldı ki kanıtlarıyla konuşan , fetva verdiğinde kemalatlı bir yol izleyen İsmailağa Fıkıh Heyetine böyle yanlış konuşulmamalı.

    Akla takılı kalan yerler vardır. onları sağa sola yaymak yerine arayın İsmailağa Fetva heyetini sorun sorularınızı.

    • Avatar

      Hemşerim bir dakika dur bakalım. Kimseye laf attığımız, laf çarptığımız filan yok. Güvenilir kişi ve kurumlar sözümüz ile hem Çarşamba cemaatini, hem de görüşlerine itibar ettiğimiz diğer birkaç sünnet ehli kişi ve kurumları kast ettik. Misal bunlardan Diyanet ve Çarşamba cemaati “bu işte faiz yok” derken İhsan hoca ve Erenköy cemaati ise “faiz var” diyor. Güvenilir kişi ve kurumlar derken bunların kapsamına elbette ki Zekeriya Beyaz, C.Taslaman ve benzer görüştekileri almadık. Bu bir. İkincisi ise, burada ahkâm kesmedik, klavye hocalığı yapıp cümle âleme fetva vermedik, elbette ki haddimizi biliriz. Sadece ve sadece “ben olsam ben de Çarşamba cemaatinin fetvasına binaen bu işe girerdim” dedik. Hata mı yaptık? Hata ettik ise af ola. Bir daha ağzımızı açmaz meydanı gazdan nem kapan sizin gibi allame-i cihan alim ve yorumculara bırakırız.
      Hadi selametle kalasın hemşerim.

  3. Avatar

    2 dakikada anlatılabilcek bi mesele aslında bu kadar kıvrandığına göre bu fetvanın baskısı çok büyük Rabbim hidayet etsin son kalemizde yıkıldı

    • Avatar

      Senin kalen yikildiysa sen dinine yan. Ben böyle hclarmz oldukça yaşamak iştiyorm

    • Avatar

      Kardeşim sen kendin yikilmisssin farkında değilsin…. Allah hidayet etsin sana…..

  4. Avatar

    İhsan Şenocak hoca caiz değil diyor

  5. Avatar
    Ahmet HOCAOĞLU

    Tamam diyelim ki faiz değil, e faize yol açmış olmuyor musunuz? Bu fetvayı o kadar çok yanlış anlayacak insan var ki. Belgesel bile izlerken arada reklamda kadın çıkabilir diye tv kesinliklie izlenmemeli denirken birçok yanlış anlaşılmaya sebep olacak şüpheli bir uygulamaya neden cevaz verilmeye çalışılıyor?

  6. Avatar
    mehmet gönülaçar

    hocam bu konuda misal videoda kendiniz beyan etmişsiniz sorduklarınızdan biri ziraat sadece (tahsildarlık yaptığı için)komisyon alacak dediği bir başka kişinin onu dahi almayacak dediği..

    bugün az önce TOKİ nin sitesinde aynen şu ifade var ana sayfadaki linkte

    “Cumhurbaşkanımız …………….. kapsamında vatandaşlarımızın konut “””finansmanı””” KATILIM BANKALARI VE KAMU BANKALARI tarafından sağlanacaktır…”””

  7. Avatar

    1. si sayın hocalarımız acaba kurum yetkililerine sormuşlar mı, peşin ve vadeli fiyatları belirleyip milletin önüne koysaydınız ve isteyen peşin isteyen taksitli fiyattan ev alsaydı buna göre sözleşme yapsaydınız ve taksitleri de ziraat bankasında şu hesaba yatırsaydılar şeklinde bir uygulama neden yapmamışlar
    2. si bundan sonra başka bir iktidar döneminde aynı uygulamaya aynı fetvayı verebilecekler mi
    3. sü öyle ya da böyle faize kapı aralayarak bu şekilde bir sürü kişinin faize girmesine neden olmaktan korkmadılar mı ve bunun vebalini kim üstüne alabildi
    4. sü bundan sonra kredi veren bütün bankalar aynı şekilde uygulama yapıyoruz yani aracılık yapıyoruz dediği zaman sadece paranın tahsilatını yapıyoruz dediği zaman ne diyeceksiniz, kimse de o paranın toplu şekilde satıcıya verilip verilmediğinden emin olamayacak dolayısıyla yetkililerin beyanını esas alıcaz ya hani, ki zaten herkesin de işine gelecek peşine de düşmicek yetkili kurumların beyanı esas nasıl olsa

    • Avatar

      1. si sayın hocalarımız acaba kurum bu evi istediği vadede satacak, isteyen alacak istemeyen almayacak. Satış hatları belirlenmiş, bunun fetvasına bakılıyor. Sözleşme Toki adına yapılacak ve taksitler de toki hesabına yatacak. Hocalar 3 video ile bunları açıkladı. İzlemeden ahkam kesiyorsunuz.
      2. si bundan sonra başka bir iktidar döneminde aynı uygulamaya aynı fetvayı verebilecekler mi sorusu niyetinizi ortaya koyuyor. Burada fıkıh yapılıyor, siz siyaset derdindesiniz. Size din adamı da işlemez din de. Kendi dininizi yaşarsınız, siyaset üzerine bina edilmiş şekilde.
      3. sü öyle ya da böyle faize kapı aralanması söz konusu değil, bir iş bir şekliyle caizdir ya da değildir. Videolarda faize kapı aralandığı yok ama izlemediğiniz için bu yorumu yapıyorsunuz. İzleseniz de yorumunuz çok değişmeyecek, izlemeden yorum yapmanızdan belli.
      4. sü bundan sonra kredi veren bütün bankalar aynı şekilde uygulama yapıyoruz yani aracılık yapıyoruz dediği zaman sadece paranın tahsilatını yapıyoruz dediği zaman bir şey olmaz, çünkü burada satıcının sözüne bakılır, sadece azıcık izle videoları be… Azıcık izle de konuş. Hangi ilimle akıl yürütüyorsun ki sen fıkhi konuda, kendi aklına göre bir din yolu izliyorsun? Bu dine ne gerek vardı sen aklına göre hüküm vereceksen? Ayrıca tabii ki yetkili kurumun beyanı esastır. Bakkala gidiyorsun, adam sana diyor ki bu dana etidir, ona inanıyorsun, bir de üstüne bakıyorsun mamüllerimizde domuz ürünü yoktur yazıyor, yiyorsun. Sen onu tahlile mi götürüyorsun? Elbette beyan esastır… Hadi bakayım şimdi biraz düşünür ya da kafandaki siyasete uymadığı için kör cahil kafanın dikine gidersin yine.

      • Avatar

        Halil kardeş, Sence benim bu işten ne karım var he, benim de şu ana kadar en güvendiğim kurum ismailağa idi, senin mantığına göre ihsan Hoca da videonuzu izlemeden yorum yapıp kendi nefsine göre caiz değil demiştir, sadece şunu soruyorum sizde kendi kendinize bunu sorun cevabı vicdanınızda verin sonra caiz değildir diyenlere laf atın, madem faiz falan yok madem ziraat sadece veznedarlık yapıyor neden toki alıcılarla sözleşme yaparken atıyorum peşin fiyatı 250 bin, vadeli fiyatı 300 bindir deyip taksitleri ziraat bankasına yatırılacak demiyor da ev alanları direk ziraat bankasına gönderip yüzde bilmem kaçla kredi çektiriyo gerek var mı buna dediğim şekilde sözleşme yapmak toki için çok mu zor kafanı kullan biraz, diyanet fetvasında bile faiz diyo, ziraat açıklamasında faiz diyo, toki açıklamasında faiz diyo ama bütün bunlara rağmen caiz öyle mi ihsan hocanın da sen mantığına göre ilmi yok o zaman, bir diğer konu da satıcının sözüne bakılır diyosun ya yarın özel bir banka özel bir inşaat firmasıyla anlaşma yaptı aynı şekilde ve ortak açıklama yaptılar faiz yok vade farkı var onu da X bir banka aracılığıyla taksitlendiricez, banka sadece veznedarlık yapacak, şimdi bunu söyleyen herkese güvenebiliriz di mi yani banka ile satıcılar danışıklı dövüş yapmaz Müslüman ülkeyiz ya Müslüman Müslümanı kandıramaz di mi Halil kardeş, son olarak herşey senn dediğin gibiyse bile ihtilaflı ve tehlikeli bir meseleden uzak durmak daha uygun değil mi, fetvanın da bu şekilde verilmesi gerekmez mi

  8. Avatar

    Valla hocam hiçte bu şekilde değil..Konu bu şekilde şüpheli olmasaydı neden durduk yerde böyle bir fetva arama ihtiyacı duyuldu o zaman..TOKİ zaten yıllardan beri konut yapıyor,şimdiye kadar belki binlerce,yüz binlerce insan TOKİ’den ev sahibi oldu..Yani yeni bir durum değil ki..Burada yüz binlerce insanı bankaya ve faize yönlendirerek ekonomiye can vermek ve inşaat sektörünü canlandırmak istiyorlar.Burada sorun şu ki gerçekten faiz hassasiyeti olan nice insan bu fetvadan sonra bu hassasiyetini yitirecektir.Yani faize bulaşanların sayısı katlanarak artacaktır.Vebali kimin üzerinedir!?

    • Avatar

      100 bin sosyal konut projesi hakkında Fatih Kalender hocaefendiden dinledim. Bu proje için Fatih Kalender hocaefendi detaylı açıklama yaptı. Caiz olmayacak bir şeye Fatih Kalender hoca bile bile asla fetva vermez faiz elbette haramdır azı da haramdır fazlası da ama Fatih Kalender hocanın dediği gibi ise faizsiz bir proje oluyor bu 100 bin sosyal konut projesi.

    • Avatar

      Fetva arama ihtiyacı duyulmadı. Toki ya da Ziraat fetva istemiyor ki. Fetvayı halk istiyor ve her zaman istiyor. İsmailağa bugüne kadar vermediği kuruluşa fetva verdi, neden, çünkü şartlar değişiti ve İslâmî oldu. Videoyu izleyin lütfen, madde madde anlatmış hoca efendi.